..........................................update dinsdag 8 oktober 2013 ...................................

Bestelbusjes vanaf 2014 begrensd op 120 km per uur

Lichte bedrijfsauto's zoals bestelbusjes moeten vanaf volgend jaar worden voorzien van een snelheidsbegrenzer die de topsnelheid beperkt tot 120 kilometer per uur. De milieucommissie van het Europees Parlement heeft daar maandag mee ingestemd.

De maatregel is bedoeld om het energiegebruik van bestelwagens omlaag te brengen en concurrentie te verhinderen tussen zware bestelauto's en vrachtauto's, die al een verplichte snelheidsbegrenzer hebben.

De uitstoot van broeikasgas door lichte bedrijfsvoertuigen steeg tussen 1995 en 2010 met 26 procent. Daarmee was de groep auto's de snelst groeiende emissiebron van kooldioxide. Vooral milieugroepen waren voorstander van de snelheidsbegrenzer in bestelauto's. De auto-industrie was aanvankelijk tegen.

De begrenzing geldt alleen voor nieuwe bestelauto's, die daardoor op de Nederlandse autosnelweg straks minder hard kunnen rijden dan wettelijk is toegestaan. De maximumsnelheid is nu 130 kilometer per uur; hetzelfde als voor personenauto's en motoren.

Nu erg hard
Bestelauto's kunnen nu vaak erg hard rijden. De Volkswagen Transporter, een van de populairste bestelbusjes, heeft volgens de brochure een topsnelheid van 167 tot 188 kilometer per uur. Bestelauto Touran Van haalt volgens de Duitse gebruiksaanwijzing 204 kilometer per uur. Bestelauto's van rond de 3,5 ton zijn volgens de Europese Commissie het vaakst van alle bedrijfsauto's betrokken bij verkeersongevallen met gewonden. 

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid komt dat mogelijk omdat de chauffeurs druk zijn met andere taken zoals navigeren. Uit een onderzoek van de Britse verzekeringsmaatschappij Axa blijkt dat bestelautochauffeurs aanzienlijk vaker worden beboet voor snelheidsovertredingen en roekeloos rijden dan berijders van andere voertuigen.

Compromis
Voor het Europees Parlement was de snelheidsbegrenzing een compromis ten opzichte van strengere eisen aan de CO2-uitstoot van de motoren van lichte bedrijfsauto's. Milieugroepen vroegen om een strengere limiet in 2020 dan de eerder afgesproken 147 gram CO2 per kilometer, maar die maatregel haalde het niet. Personenauto's mogen in 2020 nog maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten.

Verwacht wordt dat de snelheidsbegrenzer van bestelauto's tot de introductie van lichtere motoren en daarmee tot minder uitstoot leidt. Volgens een studie van onderzoeksbureau TNO kan de CO2-uitstoot daardoor omlaag met 6 procent. De uitstoot van broeikasgas door lichte bedrijfsauto's steeg tussen 1995 en 2010 met 26 procent

oud nieuws

Langsvliegende bestelauto's op de linkerbaan zijn binnenkort verleden tijd:

de Europese Commissie heeft besloten tot het invoeren van een snelheidsbegrenzer voor bestelauto's.

De milieucommissie van het Europees Parlement heeft hier maandag toe besloten.

De begrenzer, die ingrijpt bij 120 km/h, is vanaf 2014 verplicht voor alle bedrijfsauto's.

Met het verplicht stellen van de snelheidsbegrenzer wil de commissie de uitstoot van bedrijfsauto's op ons continent flink verlagen.

Bovendien wil Europa de concurrentie verhinderen tussen zware bedrijfswagens en vrachtwagens, die al een snelheidsbegrenzer hebben.

De snelheidsbegrenzer is onafhankelijk van de geldende maximumsnelheid in de betreffende landen,

in Nederland kunnen de betreffende bestelauto's op de trajecten waar een maximumsnelheid van 130 km/h geldt dus ook maar 120 km/h rijden.

Op deze manier wil de milieucommissie van het Europees Parlement de diverse milieuorganisaties tegemoetkomen.

Die wilden in 2020 een lagere maximale CO2-uitstoot voor bedrijfsauto's dan de 147 g/km die was vastgesteld.

Een voorstel voor deze verdere verlaging haalde het echter niet.

TNO heeft na onderzoek geconcludeerd dat de CO2-uitstoot van bedrijfsauto's met zes procent kan dalen door invoering van een snelheidsbegrenzer.

De CO2-uitstoot van lichte bedrijfsauto's steeg tussen 1995 tot 2010 juist met in totaal 26 procent.

*Update voor de volledigheid: de snelheidsbegrenzer wordt alleen verplicht gesteld op nieuwe bestelauto's.

De bezitters van voertuigen die voor die tijd geregistreerd zijn, hoeven achteraf géén snelheidsbegrenzer te monteren.*

welkom bij transporterteam.tk

Deze website is gebouwd door DBbv (Dennis) www.taxidennis.nl alle rechten aan Dennis